* on-line.gr *

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Editorial: Το περιοδικό μας ξεκίνησε από τον Πάνο Σ. Αϊβαλή, δημοσιογράφο πριν είκοσι δυο χρόνια [1996] με μοναδικό σκοπό την παρουσίαση όλων των τάσεων της Λογοτεχνίας -ελληνικής και ξένης- με κύρια έμφαση στην ελληνική λογοτεχνία και ποίηση. [ http://genesis.ee.auth.gr/dimakis/Yfos/Yfos.html ]
Η Φωτό Μου
Επιμέλεια Σελίδας: Πάνος Αϊβαλής - kepeme@gmail.com...............................................................................
δ/νση αλληλογραφίας: Μεσολογγίου 12 Ανατολή Νέα Μάκρη 190 05, τηλ. 22940 99125 - 6944 537571
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
«O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό…». Γκαίτε
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Powered By Blogger

Τρίτη 30 Ιουνίου 2009

Η "Ιστορία της Νεοελληνικής Αισθητικής", του ομότιμου καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Δημητρίου Ζ. Ανδριόπουλου

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Ζ. ΑΝΔΡΙΟΠΟΥΛΟΣ
Καθηγητής Φιλοσοφίας του Α.Π.Θ.
"Ιστορία της Νεοελληνικής Αισθητικής
"Ιστορικο-Κριτική διερεύνηση
των κυριοτέρων ρευμάτων και προβλημάτων.
Δυο πολυτελείς τόμοι (σ. 912),
3η έκδοση. Εκδόσεις Πιτσιλός, 2000.
Γράφει ο Νίκος Ι. Κωστάρας
Η "Ιστορία της Νεοελληνικής Αισθητικής", του ομότιμου καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Δημητρίου Ζ. Ανδριόπουλου είναι η πρώτη ιστορικο-κριτική μελέτη στο χώρο της νεοελληνικής αισθητικής. Για πρώτη φορά στην Ελληνική βιβλιογραφία, ιστορικά χαρτογραφούνται, αναλύονται και αξιολογούνται τα σημαντικότερα νεοελληνικά ρεύματα. Προσεγγίζει όλες τις συζητούμενες θεωρίες, σχετικά με τις αισθητικές αποτιμήσεις που έχουν διατυπωθεί από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα. Ταυτόχρονα, επιτυγχάνει να αναδείξει και να τονίσει την πολιτισμική, και ιδιαίτερα την καλλιτεχνική μας συνέχεια, που ιστορικά φθάνει στις κλασσικές και μετακλασσικές της αφετηρίες.
Το πλούσιο και εκτενές υλικό της μελέτης αποτελούν αναλύσεις και θεωρίες σύγχρονων Ελλήνων αισθητικών και φιλοσόφων, απόψεις δοκιμιογράφων, ποιητών και κριτικών της λογοτεχνίας καθώς και αναφορές και συσχετισμούς των αντιπροσωπευτικών τάσεων με ανάλογες της μοντέρνας Ευρωπαϊκής σκέψης.Το έργο του είναι καθαρά βασισμένο σε μια μέθοδο που συνδυάζει ιστορική γνώση και ισχυρές αναλυτικές ικανότητες. Ο αμητός είναι πλούσιος, ποικίλος και σημαντικός για τη νεοελληνική γραμματεία και συνδέει ένα εντυπωσιακό πανόραμα αισθητικών ιδεών.
Με το δίτομο έργο του, ο αριστοτελικός καθηγητής καλύπτει ένα κενό, που έρχεται να σηματοδοτήσει ένα σταθμό. Πρόκειται για έργο που είναι κατά έναν αξιοσημείωτο τρόπο πρωτότυπο. "Πράγματι, καμιά εργασία του είδους αυτού δεν είχε μέχρι τώρα εκδοθεί στην Ελληνική ή ξένη γλώσσα. Η γνώμη μου - τονίζει ο καθηγητής John Anton - είναι πως αυτό το βιβλίο θα έχει μεγάλη επίδραση όχι μόνο στο ολοένα αυξανόμενο πλήθος των σπουδαστών του σύγχρονου Ελληνικού πολιτισμού γενικά, αλλά και στους μελετητές της συγκριτικής λογοτεχνίας, της Ευρωπαϊκής φιλοσοφίας της τέχνης και της σύγχρονης αισθητικής ειδικότερα".
Και χαρακτηρίζει το βιβλίο αυτό ορόσημο στη σύγχρονη Ελληνική αισθητική. Ακόμη θα αποτελέσει για τη γενιά μας και για τις γενιές που θα έρθουν σταθερό βιβλίο αναφοράς.Γενικά το έργο αυτό κρίνεται ως ένα πολύτιμο κεφάλαιο της νεοελληνικής διανόησης, σημαντικότατο ερευνητικό εργαλείο για τη μελέτη της καλλιτεχνικής δραστηριότητας και αισθητικής προβληματικής και απαραίτητο βασικό συμπλήρωμα της βιβλιοθήκης κάθε διανοουμένου.Νιώθω υπερηφάνεια για το συμπατριώτη μου, διαπρεπή καθηγητή του πανεπιστημίου Δημήτρη Ανδριόπουλο, που ριζοκρατεί από την Αρκαδία. Γεννήθηκε το 1929 στο Βουτσαρά Μεγαλόπολης. Τελείωσε το γυμνάσιο Μεγαλόπολης. Στη συνέχεια, με υποτροφίες σπούδασε φιλοσοφία, ψυχολογία και παιδαγωγική στην Ελλάδα, Αγγλία και Η.Π.Α. Δημοσιογραφεί και εκδίδει παιδαγωγικά περιοδικά, όπως την "Πορεία", ακόμη και όταν υπηρετούσε ως Ανθυπίλαρχος, συνεργάζεται στο περιοδικό "Φοίνιξ", το γνωστό περιοδικό "Ελληνική Δημιουργία" κ.ά.
Γίνεται διδάκτωρ του Κρατικού Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης. Δίδαξε στο Πανεπιστήμιο της πόλεως της Ν.Υ., στο Πανεπιστήμιο του Μιζούρι, στο Πανεπιστήμιο Αντελφάι (Ν.Υ.), στο Πανεπιστήμιο της Κύπρου και στα τελευταία δώδεκα χρόνια του ακαδημαϊκού του βίου στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ακόμη και τώρα κλήθηκε να διδάξει στο Πανεπιστήμιο της Κύπρου. Υπερ-εκατό μελέτες του έχουν δημοσιευθεί σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά της Ευρώπης και της Αμερικής. Με πολλές ανακοινώσεις του έλαβε μέρος σε ελληνικά, διεθνή και παγκόσμια συνέδρια Φιλοσοφίας.
Διετέλεσε αντιπρόεδρος της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρίας (1995-98) και πρόσφατα εξελέγη πρόεδρός της. Τα κυριότερα βιβλία του, που μεταφράστηκαν από την αγγλική στην ελληνική, είναι: "Αρχαία Ελληνική Γνωστοθεωρία" (4 εκδόσεις), "Αιτιότητα", "Η θεμελιώδης έννοια της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας" (3 εκδόσεις), "Φιλοσοφία και Αισθητική Νεοελλήνων Δημιουργών και Κριτικών", "Αριστοτέλης", "Οντολογία", "Γνωσιοθεωρία", "Ηθική", "Πολιτική Φιλοσοφία" (4 εκδόσεις). Από το 1978 εκδίδει και διευθύνει και από το 1998 συνδιευθύνει με τον καθηγητή του Α.Π.Θ. Ν. Αυγελή, το διεθνούς εμβέλειας περιοδικό "ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ" (PHILOSOPHICAL INQUIRY).
Πρωτοστάτησε για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Τρίπολη ως πρόεδρος της εικοσιπενταμελούς Συντονιστικής Κίνησης των διακοσίων πανεπιστημιακών και πέντε ακαδημαϊκών. Είναι νυμφευμένος με την εκπαιδευτικό-ζωγράφο Ελένη Καλογερά και απέκτησαν μια κόρη, τη Μαρία. Αξέχαστη θα μου μείνει η τιμητική εκδήλωση που του έγινε στην αίθουσα του φιλολογικού Παρνασσού (1997) από την Αρκαδική Ακαδημία, με επαινετικά λόγια από τους συναδέλφους του καθηγητές και μαθητές του ως και συμπατριώτες του.
Διαμένει στο Μαρούσι και αθόρυβα κυκλοφορεί με την απλότητα του σοφού καθηγητή και εκτιμάται από τη Μαρουσιώτικη κοινωνία, ενώ δεν ξεχνά τις Αρκαδοπαραδόσεις του.
Νίκος Ι. Κωστάρας

Δεν υπάρχουν σχόλια: