* on-line.gr *

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Editorial: Το περιοδικό μας ξεκίνησε από τον Πάνο Σ. Αϊβαλή, δημοσιογράφο πριν είκοσι δυο χρόνια [1996] με μοναδικό σκοπό την παρουσίαση όλων των τάσεων της Λογοτεχνίας -ελληνικής και ξένης- με κύρια έμφαση στην ελληνική λογοτεχνία και ποίηση. [ http://genesis.ee.auth.gr/dimakis/Yfos/Yfos.html ]
Η Φωτό Μου
Επιμέλεια Σελίδας: Πάνος Αϊβαλής - kepeme@gmail.com...............................................................................
δ/νση αλληλογραφίας: Μεσολογγίου 12 Ανατολή Νέα Μάκρη 190 05, τηλ. 22940 99125 - 6944 537571
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
«O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό…». Γκαίτε
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Powered By Blogger

Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2019

«Έφυγε» ο μεγάλος Νάνος Βαλαωρίτης

Μεγάλη απώλεια για τον χώρο των Γραμμάτων και των Τεχνών ο χαμός του σπουδαίου διανοούμενου Νάνου Βαλαωρίτη, ο οποίος άφησε σήμερα σε ηλικία 98 ετών την τελευταία του πνοή.
Ο συγγραφέας, ποιητής και ζωγράφος από το 1939 μέχρι το τέλος της ζωής του έγραφε, σχεδίαζε, συμμετείχε με παρεμβάσεις του στο δημόσιο λόγο για τις εξελίξεις στην Ελλάδα και τον κόσμο. 
Γεννημένος στη Λωζάννη, γιος του διπλωμάτη Κωνσταντίνου Βαλαωρίτη και δισέγγονος του ποιητή Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, έζησε όλα τα μεγάλα καλλιτεχνικά και λογοτεχνικά ρεύματα του αιώνα.
Με το έργο του και τη σκέψη του σημάδεψε την ελληνική λογοτεχνία, με την ευγένεια και το χιούμορ του όσους τον γνώρισαν. Ο ίδιος γνώρισε σημαντικούς διανοούμενους, όπως τους Τ.Σ. Ελιοτ, Ντίλαν Τόμας, Γ.Χ Οντεν, Αντρέ Μπρετόν.

Μία πορεία - φαινόμενο

Ο Βαλαωρίτης σε ηλικία 24 ετών δραπέτευσε από την γερμανοκρατούμενη Ελλάδα μέσω του Αιγαίου στην Τουρκία, από εκεί στη Μέση Ανατολή και τελικά στην Αίγυπτο όπου συναντάει τον Σεφέρη ο οποίος υπηρετούσε την εξόριστη ελληνική κυβέρνηση ως γραμματέας της ελληνικής πρεσβείας στο Κάιρο. 
Με τη στήριξη του Έλληνα νομπελίτσα έγινε ο σύνδεσμος στην ανάπτυξη του λογοτεχνικού δεσμού μεταξύ των δύο χωρών. Εκτός από τη μελέτη αγγλικής λογοτεχνίας στο πανεπιστήμιο του Λονδίνου έκανε μεταφράσεις Ελλήνων μοντερνιστών ποιητών, μεταξύ των οποίων του Ελύτη και του Εμπειρίκου.
Στο Παρίσι από το 1954 μέχρι το 1960 συμμετείχε στην ομάδα των σουρεαλιστών. Εκεί γνώρισε την μελλοντική σύζυγό του, την Αμερικανίδα Μαρί Γουίλσον, που πέθανε πριν δύο χρόνια. 
Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1960 για να αυτοεξοριστεί το 1968 λόγω της Χούντας. Από τότε και έως το 1993 δίδαξε συγκριτική λογοτεχνία και δημιουργική γραφή στο Πανεπιστήμιο του Σαν Φρανσίσκο στις ΗΠΑ.
Το 1983 βραβεύτηκε με το Α' Κρατικό Βραβείο Ποίησης για τη συλλογή του «Μερικές γυναίκες», ενώ είχε αρνηθεί ανάλογη βράβευση το 1958. Το 1976 είχε επίσης αρνηθεί την πρόταση να γίνει αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Το Δεκέμβριο του 2009 του απονεμήθηκε το Μεγάλο Βραβείο Λογοτεχνίας για το σύνολo του έργου του.

«Ποιος είμαι όταν δεν είμαι εκεί ο άνθρωπος που είμαι»*

Είμαι ο Αρθούρος όχι ο Ρεμπώ

Αλλά ο καλός γιατρός Αρθούρος
Από τη Βοστώνη – είμαι ο Βασιλιάς
Αρθούρος – ο Αρθούρος των Λιμνών
Σύζυγος της Γενοβέφας – της ωραίας
Παράξενης που τον απατούσε με τον
Ιππότη Λάνσελοτ – θα ’μουν και
πολλοί άλλοι Αρθούροι – αλλά
ανεπιθύμητοι αστοί όπως ο Άρθουρ Μίλερ
ή ο Άρθουρ Σάιμον – ο αισθητικός
είμαι γενικώς υπέρ της αφθονίας –
Να τα’ χει όλα ο λαός κι οι πλούσιοι λίγα
(ποιος σήμερα τολμάει να λέει τέτοια)
θα ’μουν ένας που κουρνιάζει με τα
περιστέρια παρόλο που είμαι Τσαλαπετεινός

*Αθήνα, 18 Σεπτεμβρίου 2008

1 σχόλιο:

Mizi Margueron είπε...

Παρακολουθώ αυτό το blog για λίγο καιρό και σήμερα αισθάνθηκα πως έπρεπε να μοιραστώ την ιστορία μου επειδή ήμουν και θύμα. Μετά από να είναι μαζί του για επτά χρόνια, έσπασε μαζί μου, έκανα κάθε δυνατή προσπάθεια για να τον πάρει πίσω, αλλά όλα ήταν μάταια, τον ήθελα τόσο πολύ, λόγω της αγάπης που έχω γι 'αυτόν, τον ικέτασα με όλους, Υποσχέθηκα, αλλά αρνήθηκε. Εξήγησα το πρόβλημα στη μαμά μου και υποψιάζομαι ότι μάλλον έρχομαι σε επαφή με ένα μάθημα που λέγεται Drigbinovia που θα με βοήθησε να ρίξω ένα ξόρκι για να το επαναφέρω, αλλά ποτέ δεν πίστευα σε ξόρκι, δεν είχα άλλη επιλογή από το να δοκιμάσω το ξόρκι και είπε να μην ανησυχώ πια ότι όλα θα ήταν ωραία που ο πρώην μου θα επέστρεφε, έριξε ένα ξόρκι για λογαριασμό μου εκπληκτικά τη δεύτερη μέρα, ήταν γύρω στις 4:00 μ.μ. Ο πρώην δικός μου είπε, ήμουν τόσο έκπληκτος, απάντησα στην κλήση και το μόνο που είπε ήταν ότι λυπήθηκε για όλα όσα συνέβησαν, ότι ήθελε πίσω μου, ότι με αγάπησε τόσο πολύ. Ήμουν τόσο χαρούμενος που λειτούργησε για μένα, έτσι άρχισα να ζούμε μαζί με χαρά και πάλι. Έκτοτε υποσχέθηκα ότι ο καθένας που γνωρίζω έχει ένα πρόβλημα σχέσης, θα βοηθήσω ένα τέτοιο πρόσωπο αναφερόμενος στον μοναδικό αληθινό και ισχυρό μάγο που με βοήθησε με το δικό μου πρόβλημα και είναι διαφορετικό από όλα αυτά τα ψεύτικα. Οποιοσδήποτε χρειάζεται βοήθεια εδώ e-mail του: doctorigbinovia93@gmail.com μπορείτε να καλέσετε whatsapp μέσω του κινητού του αριθμού +2348144480786 να έχετε το καλύτερο αποτέλεσμα σε όλους ή το πρόβλημά σας ......