«ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ» ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ
ΜΕ 134 ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ
Της Μαίρης Αδαμοπούλου
Πάτησε τα τριάντα και κάνει τον απολογισμό της. Σε τρεις δεκαετίες η σύγχρονη ελληνική τέχνη- από τη μεταπολίτευση έως σήμερα- κατάφερε να πετύχει ανατροπές και αντιπαραθέσεις, τολμηρές προσεγγίσεις και υπερβάσεις, ενώ επιχειρούσε να βρει την ταυτότητά της. Και για πρώτη φορά βλέπει τη «βιογραφία» της να χωρά σε έναν τόμο 352 σελίδων με την υπογραφή του επίκουρου καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Πολυτεχνείο Θράκης, Γιάννη Κολοκοτρώνη.
«Δεν πρόκειται για λεξικό ούτε για ανθολογία ούτε για ένα πανόραμα τέχνης της περιόδου που πραγματεύεται, αλλά ένα έργο που μελετά τις εικαστικές τάσεις», επισημαίνει ο συγγραφέας του τόμου Γιάννης Κολοκοτρώνης, που προχώρησε σε ένα τολμηρό εγχείρημα. Ενέταξε τους καλλιτέχνες σε δέκα ενότητες που ορίζονται από αντίστοιχους νεολογισμούς (π.χ. Εννοιολογική μετα-ποπ, διεθνής πολυσυνειρμικότητα). Γιατί προχώρησε σε μια τέτοια καινοτομία; «Επειδή επιχειρώ να εντοπίσω τις δομές ή τις τάσεις που διαμορφώνονται τα τελευταία χρόνια στον εγχώριο καλλιτεχνικό χώρο παρά να εντάξω τους καλλιτέχνες σε κινήματα ή ομάδες», εξηγεί.
Ακόμη μία πρωτοτυπία της μελέτης είναι πως τον πρώτο λόγο δεν έχουν δύσκολα θεωρητικά κείμενα και προσεγγίσεις που δυσκολεύουν τον αμύητο αναγνώστη। Τον έχουν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες που πρωταγωνίστησαν σε αυτή την τριαντάχρονη διαδρομή. Από τον Γιάννη Τσαρούχη, τον Γιώργο Ζογγολόπουλο έως τον Αλέξη Βερούκα, τη Μαρία Φιλοπούλου και τον Δημήτρη Τσουμπλέκα, 134 Έλληνες δημιουργοί μιλούν για το έργο τους, εξηγούν τα μυστικά της σκέψης τους, τα κίνητρα της δουλειάς τους, τους προβληματισμούς και τους στόχους τους, μέσα από σημειώματα που αντικαθιστούν τα κλασικά βιογραφικά, δίπλα στα έργα τους. Ο τόμος «μπορεί να επιδέχεται συμπληρώσεις και διορθώσεις», όπως παραδέχεται ο συγγραφέας, αλλά απευθύνεται όχι μόνο στο ειδικό κοινό (το οποίο καλύπτεται από τα ενδιαφέροντα εισαγωγικά σε κάθε ενότητα κείμενα), αλλά και στο ευρύ, καθώς γρήγορα και άμεσα παρουσιάζει το σύνολο της εικαστικής δράσης και τους πρωταγωνιστές της.
Της Μαίρης Αδαμοπούλου
Πάτησε τα τριάντα και κάνει τον απολογισμό της. Σε τρεις δεκαετίες η σύγχρονη ελληνική τέχνη- από τη μεταπολίτευση έως σήμερα- κατάφερε να πετύχει ανατροπές και αντιπαραθέσεις, τολμηρές προσεγγίσεις και υπερβάσεις, ενώ επιχειρούσε να βρει την ταυτότητά της. Και για πρώτη φορά βλέπει τη «βιογραφία» της να χωρά σε έναν τόμο 352 σελίδων με την υπογραφή του επίκουρου καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Πολυτεχνείο Θράκης, Γιάννη Κολοκοτρώνη.
«Δεν πρόκειται για λεξικό ούτε για ανθολογία ούτε για ένα πανόραμα τέχνης της περιόδου που πραγματεύεται, αλλά ένα έργο που μελετά τις εικαστικές τάσεις», επισημαίνει ο συγγραφέας του τόμου Γιάννης Κολοκοτρώνης, που προχώρησε σε ένα τολμηρό εγχείρημα. Ενέταξε τους καλλιτέχνες σε δέκα ενότητες που ορίζονται από αντίστοιχους νεολογισμούς (π.χ. Εννοιολογική μετα-ποπ, διεθνής πολυσυνειρμικότητα). Γιατί προχώρησε σε μια τέτοια καινοτομία; «Επειδή επιχειρώ να εντοπίσω τις δομές ή τις τάσεις που διαμορφώνονται τα τελευταία χρόνια στον εγχώριο καλλιτεχνικό χώρο παρά να εντάξω τους καλλιτέχνες σε κινήματα ή ομάδες», εξηγεί.
Ακόμη μία πρωτοτυπία της μελέτης είναι πως τον πρώτο λόγο δεν έχουν δύσκολα θεωρητικά κείμενα και προσεγγίσεις που δυσκολεύουν τον αμύητο αναγνώστη। Τον έχουν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες που πρωταγωνίστησαν σε αυτή την τριαντάχρονη διαδρομή. Από τον Γιάννη Τσαρούχη, τον Γιώργο Ζογγολόπουλο έως τον Αλέξη Βερούκα, τη Μαρία Φιλοπούλου και τον Δημήτρη Τσουμπλέκα, 134 Έλληνες δημιουργοί μιλούν για το έργο τους, εξηγούν τα μυστικά της σκέψης τους, τα κίνητρα της δουλειάς τους, τους προβληματισμούς και τους στόχους τους, μέσα από σημειώματα που αντικαθιστούν τα κλασικά βιογραφικά, δίπλα στα έργα τους. Ο τόμος «μπορεί να επιδέχεται συμπληρώσεις και διορθώσεις», όπως παραδέχεται ο συγγραφέας, αλλά απευθύνεται όχι μόνο στο ειδικό κοινό (το οποίο καλύπτεται από τα ενδιαφέροντα εισαγωγικά σε κάθε ενότητα κείμενα), αλλά και στο ευρύ, καθώς γρήγορα και άμεσα παρουσιάζει το σύνολο της εικαστικής δράσης και τους πρωταγωνιστές της.
*από την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ 14.11.2007
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου